Ważne informacje dotyczące wagonów
Zapraszamy do zapoznania się z wagonami które będę do naszej dyspozycji podczas piątkowego przejazdu. Nasz skład będzie stanowiło 6 wagonów, trzy pierwsze będą wagonami przeznaczonymi do siedzenia, kolejno wagon barowy, taneczny i bagażowy. Każdy z wagonów będzie miał unikatową nazwę według poniższego schematu.
Aby przybliżyć wygląd i charakter niektórych z naszych wagonów zapraszamy do krótkiej lektury.
Wagon osobowy nr 024122 serii C
Znajdujący się w Skansenie wagon o numerze 024122, reprezentuje serię dwuosiowych wagonów 4 klasy, budowanych od 1921 roku dla Niemieckich Kolei Państwowych. Konstrukcję nadwozia wagonu wyróżnia brak pomostów przejściowych. Wejście do przedziałów pasażerskich odbywało się indywidualnymi bocznymi drzwiami, dlatego wagony tego typu powszechnie nazywano boczniakami. Przechodzenie między przedziałami było możliwe po zewnętrznych stopniach zamontowanych wzdłuż pudła. Znajdujący się w Skansenie egzemplarz został odbudowany w 1992 roku w ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim.
Producent: poch. niemieckie, rok budowy 1924
Zdjęcie wagonu:
Dane techniczne:
Liczba osi | 2 |
Długość ze zderzakami | 13,92 m |
Rozstaw osi | 8,5 m |
Liczba miejsc siedzących | 66 |
Prędkość maksymalna | 60 km/h |
Ogrzewanie | parowe |
Wagon pocztowy nr 040 314 Gmhx
Wagony tego typu służyły do przewozu przesyłek pocztowych, głównie listów i paczek. Wnętrze dzieliło się na magazyn i kancelarię, gdzie pracownicy poczty (ambulanserzy) segregowali przesyłki listowe wg miejscowości, do których miały zostać dostarczone. Wagon przystosowany był również do odbioru przesyłek podczas postoju na stacjach pośrednich. Znajdujący się w Skansenie czteroosiowy wagon pocztowy budowy niemieckiej został wyremontowany w ZNTK w Ostrowie. Zewnętrzne wyposażenie i oznakowanie wagonu jest zgodne z jego pierwotnym przeznaczeniem. Wnętrze zostało przystosowane do pełnienia funkcji wagonu barowego. Jego uniwersalność pozwala na wykorzystywanie m.in. do przeprowadzania prezentacji podczas przejazdu pociągu.
Producent: Niesky (Niemcy), rok budowy 1930
Zdjęcia wagonu:
Dane techniczne:
Liczba osi | 4 |
Długość ze zderzakami | 21,25 m |
Rozstaw czopów skrętu | 14,00 m |
Liczba miejsc siedzących | 34 |
Prędkość maksymalna | 60 km/h |
Ogrzewanie | parowe, indywidualne piecowe |
Wagon osobowy nr 026 458 serii Ci
Zamówione przez Niemieckie Koleje Państwowe dwuosiowe wagony trzeciej z otwartymi pomostami stanowiły budowaną w Niemczech od 1928 roku serię znormalizowanych wagonów stalowej konstrukcji. Odbudowany w ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim w 1992 roku wagon otrzymał wystrój wnętrza odpowiadający dawnej klasie 4 kolei niemieckich.
Producent: Waggonfabrik von Gotha (Niemcy), rok budowy 1929
Zdjęcie wagonu:
Dane techniczne:
Liczba osi | 2 |
Długość ze zderzakami | 13,92 m |
Rozstaw osi | 8,5 m |
Liczba miejsc siedzących | 48 |
Prędkość maksymalna | 60 km/h |
Ogrzewanie | parowe |