Lindy on track ma przyjemność zaprezentować zespół LELIWA JAZZ BAND z Tarnowa. Musicie wiedzieć, że to nie jest zwykła jazzowa kapela. Kiedy tylko zaczną grać, usłyszycie w ich muzyce swinga w najczystszej postaci i nie będziecie mogli usiedzieć w miejscu.

Zespół został założony w 1978 roku i od tego czasu konsekwentnie się rozwijał aż stał się znany zarówno na polskiej jak i europejskiej scenie jazzowej. Niemniej jednak upłynęło aż 36 lat od jego powstania kiedy okazali się Lindyhopowym objawieniem pojawiając się na festiwalu DRAGON SWING w 2014 roku. Jeśli byliście na czwartkowej imprezie, to wiecie o czym mówię!

A tym razem będziemy ich mieli aż dwukrotnie! Możecie się spodziewać niesamowitej muzyki na czwartkowej i sobotniej imprezie!

 

dworzec tratrzańskiDworzec Tatrzański usytuowany w samym centrum miasta (ul. Krupówki 12) to pierwszy zakopiański Dom Kultury.

Budowę obiektu przeznaczonego na nową siedzibę Towarzystwa Tatrzańskiego rozpoczęto w 1880 r. Dwa lata później nastąpiło uroczyste otwarcie gmachu, który zawierał biura Towarzystwa, czytelnię, bibliotekę, pomieszczenia hotelowe oraz salę balową, w której odbywały się liczne imprezy: odczyty, koncerty, przedstawienia teatralne i zabawy.

Dworzec TatrzańskiDworzec Tatrzański stał się głównym centrum kulturalnym Zakopanego. Występowali tu m.in. Mieczysław Karłowicz, Helena Modrzejewska, Ignacy Jan Paderewski czy Henryk Sienkiewicz. W 1900 r. podczas „balu ludowego”, w wyniku wybuchu lampy naftowej budynek doszczętnie spłonął. Odbudowano go dopiero dwa lata później.

Nowy, murowany budynek, wzniesiony w stylu zakopiańskim, przez wiele lat służył jako ulubiony punkt spotkań artystów i taterników, był miejscem zebrań Towarzystwa Tatrzańskiego oraz siedzibą wielu organizacji, m.in. GOPR.

Dzisiaj Dworzec Tatrzański działa jako klub muzyczny, kawiarnia, miejsce spotkań przewodników i ludzi związanych ze sztuką. W klubie organizowane są liczne koncerty, wykłady, wystawy oraz imprezy.

Linia kolejowa z Krakowa na południe powstała w drugiej połowie XIX wieku kiedy południowa część Polski – Galicja wchodziła w skład Cesarstwa Austro-węgierskiego. Stanowiła ona część Galicyjskiej Kolei Transwersalnej biegnącej u podnóża Karpat z obecnej Słowacji przez Polskę aż po Ukrainę.   Początkowo linia ta miała za zadanie umożliwić szybszą komunikację regionu ze stolicą w Wiedniu. Ponadto miała przyspieszyć rozwój gospodarczy peryferyjnych górskich obszarów a także umożliwić szybki transport dla wojska. Ta malowniczo położona trasa biegnie przez kilka małopolskich miasteczek: Skawinę, Kalwarię Zebrzydowską, Maków Podhalański. Ciekawostką, jest fakt, że część trasy prowadzi po przyszłym dnie sztucznego jeziora - zbiornika w Świnnej Porębie, którego budowa rozpoczęła się w 1986 roku.

Jedną ze stacji na tej trasie kolejowej jest Chabówka, gdzie mieści się obecnie skansen taboru kolejowego, skąd pochodzą wagony Lindy-pociągu. Kilkanaście lat po uruchomieniu Galicyjskiej Kolei Transwersalnej rosnąca popularność Zakopanego jako ośrodka uzdrowiskowego oraz atrakcji turystycznej zadecydowała o powstaniu w roku 1899 odnogi łączącej Chabówkę z Zakopanem. Ze stacji w Chabówce linia biegnie doliną Raby, wznosząc się z 448 do 711 m n.p.m., którą to wysokość osiąga w okolicy przystanku Pyzówka,na Przełęczy Sieniawskiej. Za przełęczą opada stromo w kierunku Nowego Targu, przed którym przekracza most na Czarnym Dunajcu.

Za Nowym Targiem linia biegnie doliną Białego Dunajca i ponownie wznosi się do aż Zakopanego, gdzie osiaga najwyższy punkt z całej trasy (835 m n.p.m.). Pierwszy odcinek linii jest bardzo kręty, co utrudnia prowadzenie pociągów, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.

W okresie międzywojennym trasę do Zakopanego obsługiwały pociągi z niemieckimi lokomotywami typu TKt1 oraz OKz32-2.

Jednak największą atrakcją na tej trasie cieszyły się spalinowe luksusowe pociągi o nazwie „Luxtorpeda”, która w 1936 r ustanowiła niepobity dotąd rekord na trasie Kraków-Zakopane – 2 godziny i 18 minut.

Trasa Kraków Zakopane w całości została zelektryfiowana dopiero w 1975 r. obecnie ten liczący 148 km odcinek, pociągi pokonują w około 4 h.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć parowozu oraz zabytkowych wagonów, które wejdą w skład naszego pociągu retro :)

 

 

 

 

 

Teren parowozowni założonej pod koniec XIX wieku, w której w latach świetności stacjonowało 80 parowozów, to miejsce, gdzie 100 lat później powstał skansen historii kolejnictwa.

Na stale poszerzaną ekspozycję składają się parowozy, lokomotywy elektryczne i spalinowe, wagony oraz tabor specjalny taki jak żurawie, pługi śnieżne itp. Część eksponatów utrzymanych jest w stanie pełnej sprawności.

Skansen w Chabówce jest nie tylko największą tego typu ekspozycją w Polsce, ale także najczęściej odwiedzaną. Obecnie Skansen znajduje się w strukturach PKP Cargo S.A.. W 2005 roku została zorganizowana pierwsza "Parowozjada" która wpisała się na stałe w kalendarz imprez kolejowych.